Sunday, June 7, 2009

Flu Khinzir "Swine Flu"


Swine Flu



Apa itu Flu Khinzir " Swine Flu "?

Virus ini pertama kali dikesan di Amerika Syarikat pada April 2009 .Selain itu ,di Mexico dan Canada beberapa kes juga turut dilaporkan


Kenapa dipanggil Flu Khinzir "Swine Flu"?


Ia dipanggil "Swine Flu" kerana hasil kajian menunjukkan kebanyakan genes di dalam virus H1N1 ini sama dengan Flu yang biasa dihadapi khinzir Di Utara Amerika .Namun begitu kajian selanjutnya menunjukkan ianya jauh berbeza dengan Flu yang biasanya dihadapi khinzir tersebut .



Bagaimana ia menjangkiti manusia ?


Wabak selesema babi ini menjangkiti manusia daripada babi yang telah dijangkiti virus. Dalam sesetangah kes, wabak ini boleh menjangkiti manusia di dalam persekitaran yang kurang mempunyai kaitan dengan babi. Wabak ini boleh merebak dan berjangkit sesama manusia yang mempunyai hubungan rapat langsung .


Bagaimana ia berjangkit ?


Melalui dua cara .
Pertama , ianya berjangkit melalui babi yang telah dijangkiti dengan virus tersebut atau persekitaran yang telah dijangkiti dangan virus Flu Babi ini .
Kedua , melalui perantaraan dengan pesakit yang telah dijangkiti dengan virus ini melalui batuk atau bersin .


Adakah ia berbahaya ?

Tahap bahaya bagi virus ini masih belum lagi dapat dikenal pasti tetapi seperti virus-virus Flu yang lain memang terdapat mereka yang mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghadapi komplikasi yang lebih teruk berbanding dengan lain.Ini termasuk mereka yag berumr lebih dari 56 tahun serta kanak-kanak di bawah usia 5 tahun,perempuan hamil serta mereka yang menghidapi penyakit kronik , kerana virus masih lagi baru kebanyakkan pesakit mempunyai sikit atau langsung tidak ada daya ketahanan "immunity" untuk menghadapi virus ini , tambahan vaksin utuk virus ini belum ditemui .



Bagaimana menjauhi Flu Khinzir ini ?


Ianya berjangkit seperti Flu yang lain melalui manusia ke manusia seperti bersih dan batuk .Buat masa ini vaksin untuk penyakit ini belum lagi ditemui . Langkah berjaga-jaga harus diambil sebagaimana virus Flu yang lain .
Antara langkah berjaga-jaga yang boleh diambil adalah :
1-Tutup hidung dan mulut ketika bersin . Buangkan tisu ke dalam tong sampah selesai digunakan .
2-Cuci tangan denagn sabun dan air terutama sekali selesai bersih atau batuk .
3-Kurangkan dari memegang kawasan mata , hidung atau mulut .
4-Mengelak dari bergaul langsung dengan orang yang sakit .
5-Jika mempunyai simptoms Flu ini sila berjumpa doktor .


Apakah Simptoms Flu Khinzir ini ?
Demam
Batuk
Sakit tekak
Selsema
Hidung tersumbat
Sengal-sengal badan
Sakit kepala
Kesejukkan
Kepenatan
Sebahagiannya pula mengalami cirit-birit dan muntah .



Sumber rujukan :

Nota :

Artikel ini untuk pengetahuan umum sahaja. Ianya tidak bertujuan menggantikan khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor. Sekiranya anda menyedari simptom penyakit ini, silalah menghubungi doktor bagi rawatan lanjut.


No comments:

Post a Comment