Wednesday, June 3, 2009

Awas Mee Segera


Bagi pelajar yang tinggal di asrama atau jauh dari keluarga ,tambahan dengan musim peperiksaan yang semakin hangat, mungkin akan terdesak kerana kesuntukkan masa untuk mengulangkaji untuk memakan apa lagi kalau bukan MEE SEGERA.Mungkin selepas membaca artikel ini kita akan lebih berhati-hati dalam memakan mee-mee sebegini.Mee segera mengandungi lapisan wax (sejenis lilin) yang akan mengambil masa 4-5 hari sebelum dapat dikeluarkan daripada sistem badan.( Takut kan ?)

Cara terbaik untuk mengelak daripada akibat buruk wax terhadap tubuh kita adalah dengan mengubah kaedah memasaknya. Ini juga akan menghalang MSG (Monosodium Glutumate )di dalam serbuk perencah bertukar dari segi struktur molekular menjadi bahan toksik.



Cara yang terbaik adalah :

(1) Rebus mee dalam air mendidih.

(2) Bila mee kembang, sejat atau toskan ke dalam penapis.

(3) Dalam periuk dengan air mendidih yang baru, masukkan mi dan tutup api

4) Masukkan pula serbuk perencah, kacau dan sajikan.

*Kaedah ini biasa dilakukan untuk mee jenis 'goreng' atau tanpa kuah. Jika hendak tambah telur dan sayur, masukkan dalam air mendidih baru, sebelum mee diletakkan .
Ramai yang berusia 18-24 tahun mendapat penyakit pancreatitis (bengkak atau jangkitan pada pancreas) kerana terlalu kerap makan mee segera. Elakkan memakan lebih daripada 3 kali seminggu.

Semoga Allah SWT pelihara kita dari penyakit sebegini..Amin

No comments:

Post a Comment