Wednesday, September 23, 2009

Bahan utama dalam membuat kuih..

Coklat

Coklat dibuat daripada biji buah koko (cacao) yang berasal dari Amerika Selatan , tetap kini ia banyak terdapat di Brazil , Afrika Barat dan beberapa negeri Asia . Manakala koko yang bermutu tinggi dipercayai berasal dari Afrika Barat .Cara Penghasilan Coklat merupakan proses yang rumit .


Gula
Memainkan banyak peranan penting dalam masakan . Selain digunakn untuk menyedapakn rasa , melembutkan warna dan tekstur , ia juga dijadikan sebagai bahan pengawet dan penapaian (fermentation ) . Ia mewarnakan kuning keemasan pada kek dan biskut .

Jenis-jenis gula :
Gula halus
Gula halus yang berderai . Walupun harganya lebih mahal dari gula pasir namun ia member kek dan biskut tekstur yang lebih halus .

Gula pasir
Gula yang paling banyak digunakan . Ia berwarna putih dan berderai . Di dalam kek , ia menghasilkan tekstur yang lebih keras berbanding gula halus .

Gula aising
Serbuk ynag sangat halus ia dibuat denagn mengisar gula dan kabium phosphate , sejenis agen anti-beku . digunakan untuk membuat aising .Ia memberikan tekstur yang sangat lembut . Sebelum digunakan ia harus diayak .

Gula perang lembut
Gula perang yang lembap dan berbutir halus digunakan dalam adunan berkerim atau kuih muih yang berempah .

Gula gelap muscovado
Gula perang lembut dengan kandunagan molesses yang sangat tinggi untuk kek penuh kemak seperti kek buah , kulit kayu manis dan rempah ratus.

No comments:

Post a Comment